Priser for frakt av sykkel med fly.

Postet av Flora Cykleklubb den 25. Nov 2010

Eg skal som mange andre syklister på treningsleir i utlandet i vinter. Ved søk etter billetter hos SAS ser eg at dei har endra sine regler for bagasje.
Endringane slår spesielt uheldig ut for dei som ynskjer å ta med seg sykkel.

Før endringane kosta det kr.320 å ta med sykkel (vektbegrensing 32 kg?).


Her har eg saksa frå SAS si side om spesialbagasje:

"Sykkel
Sykkelen skal pakkes slik at den ikke skader dine medpassasjerers bagasje. For eksempel skal styret vris en kvart omdreining og pedalene demonteres. Alle sykler bør være godt emballert slik at de tåler trykk og støt fra annen bagasje. Dette er spesielt viktig hvis du har en kostbar sykkel. Vi anbefaler at alle sykler sendes i harde kofferter. Sykkel må bestilles samtidig med reisen."

Større mål på bagasje

Innenlands

Europa

Øvrige verden

Economy/Economy Extra
Maks 23 kg, mellom 159-200 cm

NOK 250

NOK 375

NOK  500

Economy/Economy Extra
Maks 23 kg, mellom 201-277 cm

NOK 500

NOK 750

NOK 1000

Business
Maks 32 kg, mellom 159-200 cm

NOK 250

NOK 375

NOK 500

Business
Maks 32 kg, mellom 201-277 cm

NOK 500

NOK 750

NOK 1000

 

 



Høyere vekt og større mål på bagasje

Innenlands

Europa

Øvrige verden

Economy/Economy Extra
Mellom 24-32 kg, maks 158 cm

NOK 250

NOK 375

NOK 500

Economy/Economy Extra
Mellom 24-32 kg, mellom 159-200 cm 

NOK 375

NOK 570

NOK 750

Economy/Economy Extra
Mellom 24-32kg, mellom 201-277 cm

NOK 750

NOK 1150

NOK 1500




SAS anbefaler altså at sykler sendast i harde kofferter. Min koffert (TC1) veg ca 14 kg, og har ca mål 115x85x30cm=230cm. Dvs at eg med vekta av racersykkel ca 8 kg kjem under "max" grensa på 23 kg. Prisen blir då kr.750 kvar veg.

Dersom eg skal sende MTB sykkel på ca 10 kg kjem eg over grensa på 23 kg, og må betale kr.1150 kvar veg.

Norwegian er litt bedre. Dei tar kr.300 for sykkel i koffert, men har ei vektbegrensing på 20 kg. Overvekt koster kr.60 per kg. Dvs. at dersom vekta blir 23 kg vil det koste kr.480 kvar veg. Prisen var tidlegare kr.300 utan vektbegrensing.

Utskjelte Ryan air tar 40£ eller 40Euro for sykkel inntil 32kg. Kanskje er det dei som er best i klassen?

Eg fekk råd av SAS sin kundeservice om å sende klage til cr@sas.no.  Som forventa var det nyttelaust å klage. Her følger svaret eg fekk:

"Kjære Geir Kristiansen!

Takk for henvendelsen din.

De reglene du henviser til er de nye bagasjereglene våre.

En sykkel tar plass i lasterommet og må også håndteres manuelt ved innlevering på egen skranke. Dette skaper ekstra kostnader for oss og manglende inntekter ved at vi eventuelt ikke har plass i lasterommet til fraktforsendelser vi får betalt for. Det beløpet du betaler for frakt av sykkel har blant annet med dette å gjøre.

 Jeg har selvfølgelig forståelse for at du ønsker at det skal være så rimelig som mulig å sende en sykkel. Jeg har videreformidlet dine synspunkter, men foreløpig er det ingen planer å gjøre korreksjoner i det nye konseptet.

 Med vennlig hilsen

 Hege Husa

Supervisor

Customer Relations

 Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden

Phone:  +47 64 81 77 00

Fax:      +47 64 81 78 77"


Eg håper at alle som les denne saka vil sende ein mail til cr@sas.no og berre kort spørre om kvifor SAS har auka prisane på frakt av sykkel til det urimelige. Slik kan vi øve press på flyselskapene. 
Sammen er vi sterke!

Geir Kristiansen, Flora CK
Mobil 95 85 74 54



Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.